Wie zich inschrijft voor een cursus geeft een mailadres op. Dit mailadres wordt gebruikt om je uit te nodigen voor een cursusgroep op Sharepoint online.
Wat betekent dit voor jou?

  • Net zoals diensten van de Vlaamse overheid gebruiken de lesgevers van onze vzw het Office 365 platform "in de cloud" voor het ter beschikking stellen van cursusmaterialen en berichtgeving
  • Dit zorgt voor de traceerbaarheid en beveiliging van enerzijds het intellectueel goed en anderzijds de beveiliging van persoonsgegevens van onze cursisten
  • Daarom zorg je als (kandidaat)cursist dat je in het bezit bent van een Microsoft account
  • Deze Microsoft account is gekoppeld aan het mailadres dat je opgegeven hebt bij de inschrijving
  • Vaak heb je al een account als Windows 10 gebruiker. Je kan deze gebruiken voor zover je mailadres klopt

Wie nog geen account heeft of een nieuwe wil aanmaken kan dit doen aan de hand van deze gids:

Een Microsoft account is een e-mailadres en paswoord dat diverse Microsoft diensten verbindt. Je kan het gebruiken om e-mails te ontvangen en versturen, bestanden te bewaren op OneDrive en nog veel meer.

Je kan het ook enkel gebruiken om met je contact bij de Vlaamse overheid samen te werken op Microsoft SharePoint Online.

Een Microsoft Account is gratis en je hebt geen verplichtingen naar Microsoft toe.

Hieronder volgen enkele voorbeelden van Microsoft accounts, zoals je ziet hebben ze de vorm van een e-mailadres, het is echter helemaal niet nodig om dat e-mailadres ook te gebruiken, je kan zelfs ook een bestaand e-mailadres gebruiken.

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Als je een Windows Smartphone hebt of thuis Windows 10 gebruikt is de kans redelijk groot dat je al zo’n Microsoft account hebt. Je hoeft dan zeker geen nieuw account te maken en je kan je dan gewoon aanmelden met je huidige account.

Waarom moet ik een Microsoft account hebben?

De Vlaamse overheid heeft onder andere gekozen voor Microsoft SharePoint Online als documentbeheer- en samenwerkingsplatform. Het is een toepassing van Microsoft die wordt gehost in de cloud. Aangezien documenten beveiligd worden opgeslagen op dit cloud platform, moeten alle gebruikers zich aanmelden. Gebruikers van buiten de Vlaamse overheid kunnen zonder extra kosten meewerken op het SharePoint platform als ze zich aanmelden met een Microsoft account.

Indien je zelf al een Office 365 account hebt, is het zeker aan te raden om dat account te gebruiken.

Een Microsoft account maken

Je kan gratis een Microsoft account maken via http://signup.live.com.

  1. Typ een bestaand e-mail adres in
    of klik op Nieuw e-mailadres maken onderaan de pagina.

Microsoft account maken stap 1

  1. Typ een nieuw, willekeurig en uniek wachtwoord in.
    Tip: Hergebruik niet het wachtwoord dat al bij het e-mailadres hoort.
  2. Noteer het wachtwoord op een veilige plaats
  3. Klik op Volgende

Je kan een bestaand e-mailadres gebruiken of een nieuw e-mailadres aanmaken. Indien je een bestaand e-mailadres gebruikt zal dat geen gevolgen hebben voor je bestaande account.

  1. Typ je voor- en achternaam en klik op Volgende

Microsoft account maken stap 2

  1. Kies je land en geboortedatum en klik op Volgende